Overslaan en naar de inhoud gaan
BrabantinBeelden
Over de Maas bij Grave

Over de Maas bij Grave

Reisde je begin vorige eeuw van 's-Hertogenbosch naar Nijmegen, dan ging je bij Grave per veerpont over de Maas. Vanaf de jaren 20 neemt het autoverkeer toe en komt hier een brug. Het wordt een uniek staaltje ingenieurswerk: brug, stuw en sluis ineen.

Maaswerken

Eeuwenlang waren schippers en omwonenden overgeleverd aan de grillen van de Maas. Het water stond soms gevaarlijk hoog, met overstromingen als gevolg, en dan weer veel te laag om te bevaren. Van 1920 tot 1940 wordt de regenrivier - voor zover mogelijk - getemd door bochten af te snijden, en de aanleg van stuwen met sluizen.

Kijk mee naar de eerste jaren van de stuw, de sluis én brug bij Grave. Met onder meer een prachtige stille film uit de jaren 50 over de stuw.

Met paard en wagen over de Maas

Het pontveer

Tijdens de Eerste Wereldoorlog neemt de Cavalerie het pontveer bij Grave naar de overkant. Het duurt dan nog ruim 10 jaar voordat de Graafse Maasbrug gereed komt en het veer overbodig wordt. Tot 1940, wanneer het Nederlandse leger delen van de brug opblaast en de veerdienst tijdelijk wordt hervat.

Grote opening: 5 oktober 1929

Verkeersbrug met stuw en sluis

C.F. Egelie, hoofdingenieur van Rijkswaterstaat in Limburg, tekent voor het ontwerp van de stuw. Vanuit heel het land is er veel aandacht voor het unieke project van stuw met verkeersbrug. Kosten: ruim drie miljoen gulden. De Graafse Maasbrug wordt, na drie jaar bouwen, op 5 oktober 1929 geopend.

Luchtfoto van de bouw in de Maas van het Stuw en Sluizencomplex bij Grave en de aanleg van de Graafse brug als onderdeel van de aan te leggen autosnelweg tussen 's-Hertogenbosch en Nijmegen. 1919-1927 (Foto: Fototechnische Dienst Luchtvaartafdeeling, collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie, nr. 2011-0154)

Luchtfoto van de bouw in de Maas van het Stuw en Sluizencomplex bij Grave en de aanleg van de Graafse brug als onderdeel van de aan te leggen autosnelweg tussen 's-Hertogenbosch en Nijmegen. 1919-1927

Jaren 50

'De Stuw te Grave'

Gravenaar F.X. Walter maakte deze stille film in de winter van 1957/1958 voor het sluis-stuwpersoneel. De film is in scene gezet en volgt een dag op de stuw. We zien de kracht van de Maas en medewerkers die demonstreren hoe het complex werkt. Ook geeft de film een prachtig tijdsbeeld met een telefoon met draaischijf, mannen die pijp roken, een duiker in metalen duikpak en in onze ogen levensgevaarlijke werkzaamheden boven een kolkende rivier...

Verkeersbrug, stuw en sluizen met scheepvaart in de Maas bij Grave. Foto is genomen vanuit het westen (stroomafwaarts). (foto: fotostudio Jean Smeets, collectie BHIC, nr. 1907-008818)

Verkeersbrug, stuw en sluizen met scheepvaart in de Maas bij Grave. Foto is genomen vanuit het westen (stroomafwaarts).

Nieuwe naam

John S. Thompsonbrug

Ook nu nog geldt het stuw- en sluizencomplex bij Grave, met die karakteristieke verkeersbrug erboven, als een knap staaltje bouwtechniek in ijzer en staal. In 1974 komt er nog een nieuwe, tweede sluis. En inmiddels kennen we de brug bij Grave als de John S. Thompsonbrug, vernoemd naar luiternant John S. Thompson, die de verkeersbrug tijdens Operatie Market Garden verovererde.

De familie Ebben vaart eind jaren 60 over de Maas via de sluis bij Grave. Ze zijn dan op de terugweg naar 's-Hertogenbosch vanaf een vakantie op de Mookerplas.

Meer lezen over de Graafse brug en het complex? Kijk naar dan zeker ook eens in de 'Canon van Grave' of naar de verhalen over stuw en sluis op bhic.nl.

BiB
Door Mathilde Min
op 19 juli 2021
Reageren
...

Reageer

Beperkte HTML

  • Toegelaten HTML-tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.