Overslaan en naar de inhoud gaan
Brabant in Beelden
Zoeken
In verhalen, nieuws, films en foto’s

Vliegveld Eindhoven

Op 10 september 1932 vond de officiële opening plaats van het vliegveld van Eindhoven, destijds bekend als Welschap Airport. De opening werd gedaan door Minister van Waterstaat de heer P.J. Reymer.

Het concept van een luchthaven in Eindhoven ontstond in de jaren '20. Echter werd het plan pas in 1930 uitgevoerd. De dringende behoefte aan een eigen luchthaven hakte de knoop door: er moest een eigen vliegveld komen. Op 10 september 1932 werd het 32 hectare grote vliegveld geopend, onder de naam Welschap. Op 1 mei 1934 kwam de verbinding Eindhoven-Rotterdam-Amsterdam tot stand en op 1 juni de lijn Eindhoven-Twente-Groningen. Beide routes werden twee keer per dag in beide richtingen gevlogen.

Feestelijke

Opening

Vrolijke

Stunters

Op 28 september 1932 werd de Noord-Brabantsche Aero Club (NBAC) opgericht door onder andere Frits Philips, die zelf een enthousiaste sportvlieger was. De nieuwe vereniging had tot doel het (sport)vliegen in deze regio te bevorderen. Later werd de club opgesplitst in de Eindhovense Aero Club-motorvliegen (EAC-m) en de Eindhovense Aero Club-zweefvliegen (EAC-z). De EAC-m maakt nog steeds gebruik van Vliegbasis Eindhoven.

Vliegveld in

Oorlogstijd

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het vliegveld bezet door de Duitsers. De naam werd veranderd in Fliegerhorst Eindhoven en de Duitsers begonnen direct met de uitbreidingen met 3 geplaveide startbanen, 130 opstelplaatsen en 53 hangars. Om het vliegveld heen werden bunkers gebouwd, soms gecamoufleerd als huizen. In 1942 volgde een legeringskamp en kreeg het vliegveld een eigen spooraansluiting vanaf station Aalst-Waalre. In 1944 werd Welschap volledig vernietigd door de Duitse bezetters. In september 1944 kwam de luchthaven in handen van de geallieerden. Na de oorlog werd het vliegveld tijdelijk door de Britten gebruikt, maar al snel werd deze overgedragen aan de Nederlandse autoriteiten.

Militaire

Vliegbasis

In 1952 werd de luchthaven officieel overgedragen aan de luchtmacht en hernoemd naar Vliegbasis Eindhoven. De daaropvolgende decennia waren gevuld met discussies over het vliegveld, vooral over de militaire aanwezigheid. Uitbreidingen van Eindhoven en de bouw van de wijk Woensel plaatsten aanvliegroutes boven de wijk. In 1970 werd overeenstemming bereikt over het verleggen van de start-/landingsbaan.

Eindhoven

Airport

Pas in 1980 werd de definitieve beslissing genomen over het nieuwe vliegveldconcept en de combinatie van militaire en burgerluchtvaart. Het oude houten luchtvaartgebouw werd vervangen door een moderne aankomst- en vertrekhal. In 1984 werd Eindhoven Airport officieel geopend door ZKH Prins Claus. Een NV werd belast met het beheer. De voormalige landingsbaan werd omgevormd tot de wijk Meerhoven. Het luchthavengebouw bleef behouden en functioneert nu als wijkcentrum.

De jaren daaropvolgend brachten uitbreiding van lijndiensten, vestiging van bedrijven bij de luchthaven en de introductie van vakantiecharters. Eindhoven Airport verwierf zijn bestaansrecht. In 1988 haalde het vliegveld tweemaal nationaal nieuws bij de aankomst van PSV na hun Europacup-overwinning en later bij de aankomst van het Nederlands Elftal na hun Europese titel. De groei van Eindhoven Airport blijkt ook uit de stijgende passagiersaantallen. In 1984 waren er 108.000 reizigers, bijna verdubbeld naar ongeveer 200.000 in 1992.

Herculesramp

Een tragisch moment in de geschiedenis van Eindhoven Airport was de crash van het C-130 Hercules-vliegtuig, waarbij 34 militairen omkwamen. Op de plaats van de ramp staat een herdenkingsmonument.

Grootste regionale luchthaven

Van 1985 tot 2001 werd het grootste deel van de passagiersvluchten uitgevoerd door BASE Regional Airlines. In 2002 begon Ryanair met de eerste lijndienst van Eindhoven naar Londen Stansted, wat de start was van een aanzienlijke groei van Eindhoven Airport en de ontwikkeling tot de grootste regionale luchthaven van Nederland.

Thema's

Reageer

Beperkte HTML

  • Toegelaten HTML-tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.